DI Dansk Industri

DI er Danmarks største erhvervs- og arbejdsgiverorganisation

DI’s mission er at hjælpe danske virksomheder med at vinde. For når virksomheder i Danmark vinder, så vinder hele Danmark.

Vi ønsker at anvende de kontingentmidler, som vi får fra vores medlemmer, på samme ansvarsfulde og kompetente måde, som når vi opnår politiske aftaler til fordel for Danmark og danske virksomheder.

Ansvaret for de indirekte omkostninger er placeret i tre centrale kostcentre, bistået af DI’s Økonomi og Finans afdeling. Det er en model, der har fungeret fint gennem mange år og med stor tilfredshed i den daglige drift. Vi besluttede dog i 2018, at vi ville udfordre os selv på de interne linjer og indledte den første dialog med Active-Business Care, som vi var blevet anbefalet til at udfordre og syreteste vores indirekte omkostninger.

På baggrund af dialogen med Active-Business Care igangsætte vi sammen fire pilotprojekter: indkøb af el, tryksager samt kaffe (maskiner og forbrugsstoffer) og planteservice. Særligt tryksager er en stor post for DI.

Samarbejdet med Jens Højberg har været godt, og Jens har været god til at udfordre os på vores indkøbsmodel og -processer.

Med samarbejdet med Jens, har vi fået:

  • Transparenthed i forhold til omkostningernes reelle fordeling
  • Fleksibilitet indarbejdet i vores samarbejdsaftaler
  • Overblik over fordele og ulemper ved de præsenterede løsninger
  • En klar konsolidering af antallet af leverandører, hvor effekten har været et mere agilt samarbejde med vores valgte leverandører
  • En signifikant økonomisk gevinst

 Vi havde – på det modenhedsniveau, hvor vi startede – ikke haft mulighed for at opnå det de resultater, som Jens Højberg formåede at tilføre.

Steffen Egebjerg
Underdirektør
Dansk Industri

DI er Danmarks største erhvervs- og arbejdsgiverorganisation.

Vi ønsker at anvende de kontingentmidler, som vi får fra vores medlemmer, på samme ansvarsfulde og kompetente måde, som når vi opnår politiske aftaler til fordel for Danmark og danske virksomheder.

Ansvaret for de indirekte omkostninger er placeret i tre centrale kostcentre, bistået af DI’s Økonomi og Finans afdeling. Det er en model, der har fungeret fint gennem mange år og med stor tilfredshed i den daglige drift. Vi besluttede dog i 2018, at vi ville udfordre os selv på de interne linjer og indledte den første dialog med Active-Business Care, som vi var blevet anbefalet til at udfordre og syreteste vores indirekte omkostninger.